2013. október 18., péntek

A tetőpont - Regény vs. novella

A tetőpont - Regény vs. novella

 

Van egy jelenet a fikcióban, amelyet mindenképpen dramatizálnod kell. Ez a tetőpont.
Ebben nincsen választásod. A nem nyílt színen történő végkifejlet frusztráló és kiábrándító az olvasók számára (a novellák másként működnek, mindjárt szót is ejtünk róluk). A végkifejletet regénynél nem lehet lezavarni néhány bekezdésben. Ez az a pont, ami felé háromszáz oldalon haladtál; az olvasó, aki szintén háromszáz oldalnyi olvasóidőt ölt a regényedbe, szintén személyesen akar tanúja lenni a leszámolásnak, méghozzá ki szeretné élvezni.



A tetőpont a történet végéhez tartozik. Ez az a jelenet, aminek ragyognia kell a többi között. A tetőpont a vezérfonal kicsúcsosodása, az az esemény, amely ütközésbe vonja az összes erőt, amelyet útjára indítottál. A tetőpont az a pont, amikor valaminek engednie kell – és ez meg is történik.

Hogy meghatározhasd, mi a tetőpont a történetedben, tedd fel a kérdést az olvasó szemszögéből: „Hogyan ér véget a történet?”A válasz azonban nem feltétlenül egyezik meg az utolsó jelenettel!

Egy regényben fontos meghatározni a pillanatot, amelyben a történet összes ereje egy pontba gyűlik, hogy érzelmi tűzijátékban kisüljön. Noha ez a jelenet csak a könyv végén következik, már a történet közepén gondolnod kell rá. Miután magadban eldöntötted, mik az összecsapó erők, visszafelé haladva kiválaszthatod a történet közepének azon jeleneteit, amelyek dramatizálják a konfliktusban lévő elemek feszültségének növekedését.
Egy hagyományos novellában szintén lehet ilyen klasszikus tetőpont, de a kortárs novellákban sokszor másként működik a tetőpont. Gyakran a lényeg a karakter változása vagy a felismerés, amit hoz, és ennek nehéz belőni a pontos időpontját. A történetben ilyenkor minden a változáshoz vezet, amelyet csak egy-két bekezdés jelöl. Ez azonban csak akkor lehet sikeres, ha az előtte lévő jelenetek dramatizáltak, mégpedig elég jól bemutatják a karakter változását. Az ilyen típusú novellánál az alacsony hőfokú tetőpont megalapozása létfontosságú, és ilyenkor a középső jelenetek a legfontosabbak.

Jegyzet: Hanna 

Forrás: Nancy Kress: Beginnings, Middles and Ends