2013. október 19., szombat

Mintázatok

Mintázatok

 

 

Az író minden történettel ígéretet tesz az olvasónak, amit jobb, ha megtart. Az ígéret legtöbbször kimondatlanul marad, máskor mintázaton keresztül nyilvánul meg. Amikor írás közben kiválasztod, mi történjen és mi nem, mivel foglalkozzanak a karaktereid, kiket szerepeltetsz, egyúttal mintázat is kialakul: ez adja fikcionális világod szabályait és kereteit. Az olvasó ezt a mintázatot nem feltétlenül veszi tudatos szinten észre, legalábbis először semmiképp; de ha gondosan irányítod és szabályozod, ez az, ami végső soron összetartja a történetet, és sokféleséggel és egységgel ruházza fel.


Valamiféle mintázat mindenképpen kialakul. A kérdés, hogy vajon szimmetriába kényszeríted-e és jelentőséggel ruházod-e fel, vagy hagyod, hogy magától hajtson vadhajtásokat.

Az első probléma az, hogy felismered-e a kezdetben bátortalan, részleges mintázatot, hogy megerősíthesd, illetve eltávolítsd útjából az akadályozó elemeket. A másik, nehezebb feladat a szándékos mintázatalkotás, amelynek segítségével az írásodat a visszahatás erejével és olyan másodlagos jelentésekkel ruházhatod fel, amelyeket csak visszhangok formájában mondhatsz ki.

Gondolj vissza egy olyan könyvre, amit többször olvastál el, és hogy milyen ismétléseket fedeztél fel benne. Hányat találtál meg első olvasásra? Egyet sem? Egyet? De vajon nem járultak hozzá a mintázatok is ahhoz, hogy végül kedved támadt még egyszer elolvasni a könyvet? A cselekményt már ismerted, ezért bizonyára nem az motivált, hogy megtudd, mi történik. Ismerted a karaktereket is, tehát nem akartad őket felfedezni, bár nyilván öröm volt ismét találkozni velük. Amikor tetszésből újraolvasunk egy regényt, nagyon sok esetben azért tesszük, mert az, ami, egy bizonyos formát ölt az agyunkban, és felfedezhetjük, mennyire önmagában álló, kapcsolódási pontokban gazdag dolog. Nem maguk az események és az emberek, hanem a mintázatok adják a történeteknek azt a gazdagságot, ami miatt másodszorra és huszadszorra is elolvasunk egy regényt.

A mintázatok a konfliktusokhoz és karakterekhez képest elvontnak tűnhetnek, de a mintázatok azok, amik megmaradnak.



Jegyzet: Hanna

Forrás: Ansen Dibell: Plot