2013. október 18., péntek

Motiváció

Motiváció

 

Kétfajta motiváció létezik, és mindkettő másmilyen írói stratégiát követel.

Az első csoportba a könnyen megérthető motivációk tartoznak. Az olvasó ezeket könnyen felfogja, mert hasonló helyzetben nagy valószínűséggel ő is ugyanúgy reagálna. Éppen ezért az írónak nem kell túl sokat időznie a kifejtésén. Mindenki megérti, hogy egy anya hajlandó az életét kockáztatni a gyermekéért, vagy hogy egy nő, akinek a vőlegényét a húga csábította el, nem szívesen megy el az esküvőjükre. Ilyen esetekben elég röviden megerősítened, hogy a karakterek valóban olyanok, mint ahogy az olvasók várják. Egy-két bekezdés többnyire elég.



Sokkal nehezebb azonban az író feladata, ha a motiváció ellentmond az elvárásoknak. A legjobb történetek közül jó néhányban érdekesek és kevésbé kiszámíthatóak a motivációk. Minél szokatlanabb azonban a karakter motivációja, annál jobban ellentmond a sztereotípiáknak és annál több háttérinformációt kell megadnod, hogy megértsük, miért teszi ez az ember azt, amit tesz.

Vegyük például az előzőleg emlegetett nővért. Mondjuk azt, hogy mégis elmegy az esküvőre, sőt: tetszik neki, hogy a vőlegénye annyit törődik a húgával. Kettesben hagyja őket, dicséri őket egymásnak, mintha csak biztatná őket arra, hogy összejöjjenek. Miért tenné ezt?

Számos lehetséges indoka lehet. Talán rájött, hogy hibázott, és nem ez a férfi való neki, és reméli, hogy ha a vőlegénye kavar a húgával, talán kijöhet valahogy ebből a szituációból.

Vagy még sötétebb motivációja van: mindenkit manipulálni akar, és ha eljátssza a szegény mártírt a szerelmi háromszögben, akkor a bűntudatot felhasználva zsarolhatja a húgát és a pasit is.

De az is lehet, hogy szörnyű kisebbségi érzése van a húgával szemben. Mivel soha nem tudna versengeni egy olyan istennővel, mint a húga, legjobb, ha szép csendben meghúzódik, és így talán részese lehet az exe és a húga életének.

Mindhárom magyarázat lehetséges és igazolhatja az emberi természet, de nem ez az, amit az olvasó automatikusan elvárna egy eldobott nőtől. Ezért többet kell dolgoznod azon, hogy a szereplő motivációja világos és hihető legyen. Megmutathatod a gondolatait, elmondhatja az érzéseit a barátnőjének, a kutyájának vagy pszichológusának. Leírhatod, hogy hasonló szituációkban hogyan viselkedik. Legjobb, ha többféle módon is igazolod a motivációt, mert ha egy az szokatlan, több eseményre is szükség lehet, hogy az olvasót meggyőzd a hitelességéről.

A kezdő íróknak gyakran gondjaik vannak ezzel, és úgy gondolják, elég a 68. oldalon elejteni egy megjegyzést, és az rögtön igazolni fogja a motivációt. Sajnos ez nincsen így - különböző események, gondolatok és szituációk mintázatával kell megalapoznod a hitelességet.

Novellában nincsen annyi helyed dramatizálni az eseményeket, ezért jól meg kell válogatnod a jeleneteket. Jó novellistából éppen ezért kevesebb is van, mint jó regényíróból.






Jegyzet: Hanna


Forrás: Nancy Kress: Beginnings, Middles and Ends