2013. október 19., szombat

Párbeszéd I.

Párbeszéd I.

 


A párbeszéd jellemez/motivációkat fed fel 
A karaktereinket párbeszéd útján mutatjuk be az olvasóknak. A gesztusokkal tűzdelt dialógus jellemzi őket, és mint a való életben, eldönthetjük, hogy kedveljük-e őket vagy sem. Miközben az olvasó figyeli, hogyan viselkednek egymással a szereplők és mit mondanak, eldönti, hogy a jókhoz vagy a rosszakhoz sorolja-e őket – ezt a besorolást azonban a megírt párbeszéd útján befolyásolni lehet.
Minden karaktert mozgat valami, mindegyiküknek van célja – végső soron ez az, ami a történetet előrébb viszi. A leghatásosabb módszer, ha a karakterek maguk árulják el motivációjukat. A való életben egyfolytában ez történik. Máskor más karakterek beszélnek a szereplő motivációiról, különösen igaz ez a főszereplő esetén, ahol sokszor lényeges, hogy még maga sem tudja, mit miért tesz, és a történet éppen a valódi motivációinak felfedéséről szól.
   Hangulatot teremt 
Minden történet valamilyen hangulatot ébreszt az olvasóban, vagy legalábbis ez a cél, különben le fogja tenni.
 - Kiélezi a történet konfliktusát 
- Feszültséget és várakozást teremt 
- Felgyorsítja a jeleneteket 
- Hozzáad a környezet/háttér leírásához 
- Jelzi a témát 
Párbeszédtípusok 

Mágikus 
Drámai, választékos és direkt.
Pl. Amikor Frodó megkíméli a GYU végén Szarumánt, és az elmondja, hogy felnőtt.
 
 Titokzatos 
Pl. Tylerrel folytatott beszélgetések a Harcosok klubjából. Tyler a főszereplő alteregója, és nagyon sokáig nem tudjuk, hogy miét fontos, amiket mond.
 
 Leíró
Amikor a párbeszéd a háttér kibontására szolgál, a karakterek dialógusából megtudunk a környezetről vagy a történelemről valamit.
 
  Homályos 
Célja a feszültségteremtés, és hogy a történet mozgatórugóit egyelőre elrejtve tartsa – elsősorban horror- és krimitörténetekben használják.. Pl. a Ragyogásban, amikor a képzeletbeli Tony figyelmeztetni akarja Dannyt az anyját fenyegető veszélyre.
 
 Izgatott 
„A csónakban Lexből apró, fulladozó, gurgulázó hangok törtek elő.
–Lex, hallgass! – szólt rá Tim.
–Nem tehetek róla – súgta a kislány, aztán újra elköhögte magát. Grant vadul evezett, minden erejével a lagúna közepére igyekezett juttatni a tutajt.
A parton azonban a tyrannosaurus feltápászkodott.
–Nem tehettem róla, Timmy! – sikította kétségbeesetten, hisztérikusan Lex. – nem tehettem róla!
–Ssss!
Grant evezett, ahogy csak bírt.
–Különben sem számít – mondta a kislány. – Már elég messze vagyunk. Ő meg nem tud úszni.
–Dehogy nem tud, te kis hülye! – ordított rá Tim.
A parton a tyrannosaurus lelépett a dokkról, és a vízbe merült. Máris gyorsan haladt a nyomukban a lagúnában.
–De hát honnan tudhattam volna? – kérdezte a kislány.
–Mindenki tudja, hogy a tyrannosaurus tud úszni! Minden könyvben benne van! Különben is, minden hüllő tud úszni!
–A kígyó sem tud.
Egy fenét nem! Te szerencsétlen!” *
 
  Provokatív 
Amikor a szereplő valami általános igazságot fogalmaz meg, amely az olvasó számára kényelmetlen lehet, pl. Atticus Finch beszéde a Ne bántsátok a feketerigót!-ból.
 
„Nem követett ugyan el semmiféle bűntettet, de megszegte társadalmunk szigorú és ősidők óta tiszteletben tartott illemszabályát, amely olyan szigorú, hogy aki megszegi, kiűzzük magunk közül, mert nem méltó rá, hogy köztünk éljen. Ez a leány a szegénység és tudatlanság áldozata, mégsem tudom sajnálni, mert fehér. Teljes mértékben tisztában volt vele, milyen szörnyű vétket követ el, de mert vágya erősebb volt, mint a szabály, amelyet megszegni készült, megszegte, s aztán úgy viselkedett, ahogyan mindnyájan életünk valamelyik szakaszán. Azt tette, amit minden gyermek megtesz, megpróbálta, hogy megszabaduljon bűne bizonyítékától. Ez alkalommal azonban nem olyan gyermekről van szó, aki valami titokban ellopott holmit rejteget. Végezni akart áldozatával, mivel a körülmények valósággal rákényszerítették, hogy megszabaduljon a jelenlététől, s elszánta magát, hogy eltóünteti a közeléből, az életéből bűne bizonyítékát.
Mi vagy inkább ki ez a bizonyíték? Tom Robinson, egy emberi lény. Tom Robinsonnak el kellett tűnnie a közeléből. Tom Robinson volt a naponkénti bizonyíték arra, amit elkövetett. Mit követett el? El akart csábítani egy négert.” **
 
 Cenzúrázatlan 
Amikor a karakterek a párbeszéd során elszólják magukat vagy igazságokat mondanak ki egymásról, ahogyan a kamaszok szoktak egymáshoz vágni mindenfélét. Motivációkat és személyiségeket bonthat ki.

Jegyzet: Hanna 
 
(Gloria Kempton: Dialogue: Techniques and exercises for crafting effective dialogue c. könyve alapján; Writers Digest Books)
 
* Michael Chrichton: Őslénypark, Maeceanas Könykiadó, 1993, ford. Boris János
** Harper Lee: Ne bántsátok a feketerigót!, Geopen Könyvkiadó, 2003, ford. Máthé Elek