2013. október 19., szombat

Párbeszéd II. - Funkció és alkalmazás

Párbeszéd II. - Funkció és alkalmazás

 

A párbeszéd, mint történetet előrefelé mozgató elem
Tedd fel magadnak a következő kérdéseket:
- Ha kihúzom azt a párbeszédrészletet, ami szerintem nem viszi előre a sztorit, hiányozni fog? A történet működik nélküle is?
- A párbeszéd oly mértékben csak a jellemábrázolással foglalkozik, hogy ez más fontos jelenetelemek rovására megy, például a történetet nem mozdítja előre?
- Hogyan erősíti a párbeszéd a történet témáját?
- Hogyan növeli a párbeszéd a feszültséget, és emeli a tétet a szereplők számára?


- Hogyan teszi világosabbá a párbeszéd, mit akar a főszereplő a történetben?
- Milyen külső és belső akadályok merülnek fel a párbeszéd során, amelyekkel a főszereplőnek meg kell küzdenie?
- Milyen új információ kerül napvilágra a párbeszéd során a cselekményről és a témáról?
- Hogyan játszik kulcsszerepet a párbeszéd a karakterek változásában – felerősíti vágyukat, hogy elérjék, amit akarnak, feladásra bírja őket, vagy új elhatározásra vezeti őket?

A párbeszéd a következő funkciókat látja el:
- Új információt ad
- Új akadályokat tár fel
- Növeli a feszültséget
- Erősíti a témát
- Megmutatja a karakter változását
- Feltárja vagy újra megmutatja a célokat
- Emberek között tartja a karaktereidet 


Narráció, párbeszéd és akció összedolgozása
- A történet túl lassan halad, és fel kell gyorsítanom kicsit? (használj párbeszédet)
- Fel kell tárnom valamennyit a karakterek hátteréből, hogy az olvasó jobban együtt érezzen velük? (használj narrációt, párbeszédet, vagy ezek kombinációját)
- Túl sok párbeszédes jelenet követi egymást? (használj akciót vagy narrációt)
- A karaktereim állandóan elmondják másoknak, amit csak magukban kéne gondolniuk? (használj narrációt)

- A karaktereim a fejükben beszélgetnek, holott egy beszélgetés elevenebb lenne? (használj párbeszédet)
- Nem fejnehéz a történetem – nincs túl sok valamelyik elemből?
- A karaktereim túl sok háttérinformációt árulnak el beszélgetés közben? (használj narrációt) 


Jegyzet: Hanna 

(Gloria Kempton: Dialogue: Techniques and exercises for crafting effective dialogue c. könyve alapján; Writers Digest Books)