2013. október 21., hétfő

Párbeszéd III. - Feszültség

 

Párbeszéd III. - Feszültség


Konfliktust növelő párbeszéd
 

 
Jelenet elején
A jelenet, különösen a történet elején minél hamarabb feszültséget akarsz teremteni, mert az ragadja meg legjobban az olvasó figyelmét. A párbeszéd erre ideális, mert konfliktusban álló embereket mutat.
Példa (Susan Kay: Phantom – ahol a nézőpontkarakter torzszülöttet hoz a világra, és a pap vigasztalja): 


 
„– Drága gyermekem – mondta együtt érzőn. – Ne hidd azt, hogy az Úr elhagyott. Ilyen tragédiák halandó ésszel fel nem foghatók, de kérlek, emlékezz rá, hogy Isten nem teremt céltalanul.
Megborzongtam.
– Még él... igaz?
Mansart atya bólintott, húsos ajkát harapdálta, és szomoróan nézett a bölcsőre.
– Atyám... – kérdezte félve, próbáltam összeszedni a bátorságot a folytatáshoz: – ... ha nem érintem meg... ha nem etetem...
Komoran megrázta fejét. – Egyházunk álláspontja egyértelmű ilyen helyzetekben, Madeleine. Amit javasolsz, az gyilkosság.
– De ebben az esetben bizonyára könyörületesség volna.
– Bűn volna – mondta komoran –, halálos bűn! Kérlek, hogy űzd ki a fejedből ezeket a gonosz gondolatokat! Kötelességed egy másik emberi lélek segítéségre lenni. Úgy kell etetned és gondoznod ezt a gyermeket, mint bármelyik másikat.”
 
A jelenet elején fontos, hogy megalapozd a karaktered szándékát –. ezt narráción, akción és párbeszéden keresztül egyaránt megteheted.
 
Feszültség mértéke
 
Ha ismered a karaktereket, tudod, hogyan reagálnak feszült helyzetekben. Van, aki kiabál, más éppen hogy elcsendesedik. Minél feszültebb a szituáció, annál szótlanabb lesz, amíg aztán végül ki nem robban. Párbeszédben ezt azzal tudod megmutatni, hogy a beszélgetőtársa beszéde felgyorsul, és ezért a szótlanság kontrasztot alkot.
Ha a karakterek kiabálni kezdenek, egy idő után már nem tudod fokozni a feszültséget, ezért ezt a fázist, fogd rövidre.
 
Konfliktus
 
Minden párbeszéd középpontjában valamilyen konfliktusnak kell állnia, amely a nézőpontkaraktert érinti. A konfliktus lehet külső vagy belső, de az olvasónak éreznie kell a karakter beszédén a feszültséget. Ha például a karakter nem akarja kimondani gondolatait, de azok kibuknak belőle, az már önmagában feszültséget jelent.
Amire vigyáznod kell: a karakterek ne reagálják túl a szituációt. Ne veszekedjenek csak azért, mert veszekedésről akarsz írni!
A történet konfliktusa lehet verbális, fizikai vagy mentális – a legintenzívebb jelenetekben az író mindhármat használja, bár általában a fizikai konfliktus kerül a végére.
Konfliktusra szükség van – sok kezdő író elköveti azt a hibát, hogy nem meri karaktereit konfliktusok alá vetni, és kedves emberek látszatproblémáiról ír. A jó fikció azonban problémákat megoldó karakterekről szólnak, ehhez pedig elengedhetetlen a konfliktus.
 
Feszültség növelésének eszközei
 
– Némaság (Miért hallgat? Mi történne, ha hangosan is kimondaná a gondolatait?)
– Aggodalom (Mi történik a hangoddal, ha aggódsz?)
– Stratégiai megszakítások (Ha a „mondta” megszakításokat a mondat közepére szúrod, szünetet képezel, az pedig növeli a feszültséget.) Pl. „Téged kerestelek – suttogta –, de álmodni sem mertem volna, hogy itt talállak.” vs: „Azt suttogta: – Téged kerestelek, de álmodni sem mertem volna, hogy itt talállak.” és  „Téged kerestelek, de álmodni sem mertem volna, hogy itt talállak – suttogta.”
– Tempó (Ha a karakter izgatottan beszél, és hirtelen lelassít, az azt mutatja, hogy átlépett valamilyen határt; ha céltalan fecsegés után hirtelen gyorsabban kezd beszélni, akkor közel ez a határ.)
– Bizonytalanság (Ha bizonytalanságban tartod az olvasót a konfliktus kimenetele felől, vagyis nyitva hagysz kérdéseket a párbeszédben, növeled a feszültséget.)
 
Jelenet végén
 
A jelenet végén felhasználhatod a karakter szavait, hogy olyan feszültséget teremts, amitől az olvasó tovább olvas. A trükk, hogy hagyj nyitva problémákat. A jelenet érjen véget egy kijelentéssel, amelyet vagy a nézőpontkaraktered tesz, vagy valaki más, de hatással van a nézőpontkarakteredre. Néha egy kérdés is működik, vagy egy levegőben lógó reakció. 

Jegyzet: Hanna 
 
(Gloria Kempton: Dialogue: Techniques and exercises for crafting effective dialogue c. könyve alapján; Writers Digest Books)