2013. október 21., hétfő

Tiltott novellatémák

Tiltott novellatémák

 

Kate Wilhelm, a Clarion egyik állandó tanára megírta visszaemlékezését a híres írói műhely születéséről és korai éveiről. Bár a könyv nagy része a szervezési gondokkal és tapasztalatokkal foglalkozik, hébe-hóba írók számára megfontolandó tanácsok vannak elrejtve benne. Ezek közé tartozik a "tiltott" novellatémák listája. 



 
1. "Szegény én" A sztori lényege: Anya utál, apa utál, a tesóim is, csúnya vagyok és senki nem akar lefeküdni velem. Kate Wilhelm szerint a sajnáltatásra senki nem kíváncsi, az író tartogassa a pszichológusának.
2. A fordítottja: Csodálatos vagyok, mindent elérek, amit csak akarok, a csajok bomlanak értem. A kamaszos vágyteljesítések novellába kivetítve nagyon irritálják ám az olvasót. A hencegőket senki nem szereti.

3. Háhá-sztori. Amikor olvas az ember tíz oldalt, és a végén jön rá, hogy tulajdonképpen az egész novella egy bogárról vagy egy vizespohárról szólt. Általában az olvasók nem szeretik, ha sztori helyett átverik őket. Különben is: mi az ilyen történet lényege? Hogy megmutasd, milyen okos vagy?

4. Anekdoták. Meséld a barátaidnak, novellába maximum színesítő elemként tedd be.

5. Álomszerető-sztori. A szerető egy álomkép, tökéletes lény, aki csodás az ágyban, majd lelép (és általában vámpír, tündér, szellem). Sosem mosogat, nem szellent és nem panaszkodik. Kate Wilhelm tanácsa: ne ábrándozz, keress egy normális, hús-vér társat!

6. Útinapló, avagy mit csináltam tavaly nyáron. Írj belőle cikket egy utazási magazinba. A memoárok ritkán működnek novellaként, kivéve, ha fikcióvá alakítja az ember.
7. Nincs probléma. De megoldjuk! Amikor nincs tét, és a novella konfliktusa az, hogy csokis vagy vaníliás jégkrémet egyenek-e a szereplők, az olvasó érdeklődésére sem lehet számot tartani.

8. Kábítószeres tripek vagy álmok. Amikor a végén a főhős felébred: ha visszamenőleg elbagatellizálod a novella történetének jelentőségét, akkor nem is fog hatni az olvasóra.

9. Fan fiction. Maximum internetre, rajongói oldalakra.

10. Érthetetlen történetek, amelyeket az író szándékosan tett homályossá furcsa nyelvezet, több kilométer lábjegyzet vagy neologizmusok segítségével. Ha nincs értelem benne, akkor triviális lesz akkor is, ha az író csodálatosnak gondolja.

  
Hanna