2013. október 18., péntek

Variációk nyitásra

Variációk nyitásra: Hamupipőke ötször

 

Minden fikcióban ötféle narrációtípus segítségével oszthatod meg az olvasóval az információt, ezek a következők: párbeszéd, leírás, cselekvés, gondolatok és kifejtés. Egyes írók egyik eszközre jobban hagyatkoznak másoknál. Hemingway például erősen a párbeszédre épít, míg a romantikus írók hosszú leírásokat produkálnak a szereplőik külsejéről és ruházatáról. A teljes történetben valószínűleg mind az öt narrációs típus megjelenik, de a nyitást leggyakrabban az egyik ezek közül uralja el.



Miután megértetted az öt narrációs típust, könnyen írni tudsz öt mininyitást, ahol hagyod, hogy a narrációs típus szüljön új ötleteket. Vegyünk egy példát, és nézzük meg, milyen nyitások lehetségesek a Hamupipőke sztorijánál. A hagyományos kezdés a kifejtés, ahol röviden összefoglaljuk az eddigi eseményeket:

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy ember, akinek gyönyörű lánya és imádott felesége volt. Az asszony meghalt, és egy év gyász után az ember ismét megnősült. Az új felesége is szép volt, de önző és hiú. Két lánya is rá ütött, és megkeserítették az árva életét. Vele végeztették el a mosást, a mosogatást és a főzést. Miután az ember váratlanul elhunyt, a szerencsétlen gyerek számára még nehezebb lett minden. A mostohaanyja kiköltöztette a szép hálószobájából, és a tűzhely hamujában kellett aludnia. Innen kapta a Hamupipőke nevet.

Te nem akarod így kezdeni a saját verziódat. Már lejárt lemez, és nem tartod izgalmasnak sem. Újraírod hát a nyitást, ezúttal a párbeszédre összpontosítva:

– Hamupipőke! Befejezted már a mosást?
– N-nem, asszonyom, éppen a tűzhelyet súroltam…
A mostohaanyja szeme dühösen villogott. – Azzal már órák óta végezned kellett volna! Lusta, fegyelmezetlen lány vagy!
– De asszonyom, a tűzhely annyira mocskos lett, miután a szakács megsütötte az egész vaddisznót…
– Csend legyen! Ne feleselj velem a saját házamban!
Egykor az én házam volt, gondolta Hamupipőke, de ezt nem merte hangosan kimondani.

Mondjuk, még mindig nem vagy vele elégedett. Próbálj ki egy másik változatot egy másmilyen főszereplővel, aki csak most, a gyors újraírás közben jutott eszedbe, és ezúttal a cselekvésekre koncentrálj:

Cindy a mostohatestvére pólójára nyomta a vasalót. Két másodperc, hat, nyolc. A vasaló pereménél füstölögni kezdett az anyag. Tíz, tizenkettő, tizennégy. Cindy fölemelte a vasalót. Axel Rose arcát háromszög alakú égésnyom csúfította el. Fölemelete a pólót, és kritikusan a fény felé tartotta. Az anyag teljesen átégett. Cindy elmosolyodott. Szóval megtiltották, hogy elmenjen a rockkoncertre, mi?

Jobb? Még mindig nem ezt a sztorit akarod megírni? Próbáld meg a leírást:

A három klónnak ugyanúgy kellett kinéznie: genetikai tervük azonos volt. De az elmék, amelyeket a központ betöltött a testekbe, három különböző nőhöz tartoztak. Anastasia fekete farmerben, köldökig nyitott ezüstmellényben és tükrös napszmüvegben állt. Mellette Drusilla szinte kövérnek tűnt egyszerű munkaruhájában és mocsokfltos csizmájában, amiről Danforth úgy sejtette, hogy tehéntrágya lehet. És Cindy! A Földön megint divatba jöttek a fodrok? Cindy igazi rózsaszín selymet viselt – istenekre, már csak az ára is! –, fodrosat a nyakánál, ujjánál, derekánál és szegélyénél. A nyaklánca és fülbevalója élénkvörös vérkövekkel volt kirakva, ugyanolyan árnyalatúakkal, mint a fülfestéke. Danforth szerint úgy nézett ki, mintha kifosztottak volna hozzá egy fehérneműboltot.

Lehet, hogy a scifit nem igazán kedveled. Próbálj ki egy karakter gondolataira alapozott kezdést, ezúttal a kamaszokat célozva meg.

Ez nem volt fair. Egyáltalán nem. Ugyanolyan sokat tett, mint a nővérei, megcsinálta a háziját, elmosogatta az edényeket anélkül, hogy a fülét kellett volna rágni érte (legalábbis nem túl sokáig), és a fűnyírásból is kivette a részét. Múlt év óta ő mosta a saját cuccait, amit Anne és Driu sohasem tett. De érdekelte ez a szüleit? Á, dehogy. Csak azért, mert ő tizenhárom éves volt, az ikrek meg tizennégy éves csoroszlyák (nagy ügy), ők elmehettek táncolni, ő meg nem. Ha azt hiszik, benyalja, hogy ez az igazi ok, akkor hülyék. Cindy tudta. Azért volt az egész, mert Annie és Dru Mary igazi lányai voltak, ő meg csak egy mostohalány. Apa egyfolytában azt magyarázta, hogy ők egy nagy boldog család, és a gyerekekkel egyenlően bánnak – na persze! Aztán jön ez. Annie és Dru mehetnek táncolni, szegény kicsi Cindy meg marad otthon és ismétléseket néz a tévében. Micsoda igazságtalanság.

Most már van öt nyitásod ugyanahhoz a sztorihoz. Noha a Hamupipőkéből nem lehet túl sokat kihozni, a te történetednél az öt nyitásból valamelyik bizonyára működni fog. Ha pedig még mindig nem vagy elégedett, variáld a nyitás időpontját.


Jegyzet: Hanna

Forrás: Nancy Kress: Beginnings, Middles and Ends

(Itt jónak látom megjegyezni, hogy a könyvekből idézett és azok alapján írt cikkek nem nyújtanak teljes képet magukról az írástechnikai könyvekről - főleg mert a hozzánk beérkezett anyagokat is megvágjuk -, ezért, ha valaki tud angolul, próbálja ezeket beszerezni, ugyanis felbecsülhetetlen segítséget jelentenek minden kezdő és már haladó író számára. A blogba csupán ízelítők kerülnek fel, nem teljes fejezetek - a tanácsokat legjobban úgy értheted meg, ha az egész könyvet elolvasod. - E. D.)