2014. január 24., péntek

10 tipp ütős jelenetek indításához


Minden történet jelenetek sokaságából áll, melyek láncra fűzve, narratívával összetapasztva alkotnak egységet. Egy ilyen novella vagy regény adott esetben rengeteg jelenetből áll, melyek mindegyikének a klasszikus sémára kell épülnie. Tehát lennie kell elejének, közepének és végének.

Az eleje szó használata kissé félrevezető lehet, mivel sokszor a jelenet egy akció közepén kezdődik, vagy egy másik jelenet folytatása, ezért érthetőbb, világosabb lehet az indítás kifejezés, inkább utal arra, hogy itt igyekszünk újból megragadni az olvasó figyelmét.

A nyomtatott szövegben vizuálisan is elkülönülnek egymástól az egyes jelenetek. Elkezdődhet egy új fejezet, vagy csak kihagyunk néhány üres sort, de lehet, hogy valamilyen szimbólum, a leggyakrabban egy csillag karakter választja el őket. Ezzel az író az olvasó tudtára adhatja azt is, hogy a két történés között idő telt el. 



Minden egyes új jelenetnek köze van az alapötlethez, az elgondoláshoz, melyet el szeretnénk mesélni. Ezeknek a kis egységeknek a feladata az, hogy élővé tegye az olvasó számára a mondandót, hogy ő is meg tudja tapasztalni szinte a saját bőrén. A jelenet indítása ad lehetőséget arra, hogy felvázoljuk a később kibontakozó következményeket. Minden új jelenetnek meg kell ragadnia az olvasó figyelmét, hogy folyamatosan fenntartsa az érdeklődést. 

Mindig tegyük fel magunknak a következő kérdéseket, mielőtt nekilátunk a jelenet írásának:
·         Hol vannak a karaktereink a történetben? Hol hagytuk őket, és mit csinálnak most?
·         Mi az a legfontosabb információ, amit ebben a jelenetben el kell mondanunk? 

Csak tőlünk és a történettől függ, melyik fajta nyitás a legjobb egy jelenethez, és a legmegfelelőbb kezdet kiválasztása beletelik egy kis időbe és kísérletezgetésbe. 

Most pedig következzen a 10 kulcstechnika. 

Cselekmény alapú indítások:
Minél hamarabb kezdjük el az akciót egy jelenetben, az annál nagyobb lendülettel ragadja magával az olvasót. Hogyha azon kapjuk magunkat, hogy a cselekmény bemutatása helyett csak magyarázzuk a történteket, akkor kizökkentjük az olvasót ebből a lendületből, és csak hagyjuk lebegni a semmiben. Két fontos tényezője van az akciójeleneteknek, amit szem előtt kell tartanunk: az idő és a lendület. Idő kell egy gyilkosság kiterveléséhez, vagy egy házasságtörő férj megzsarolásához. Ezek nem történnek meg spontán. Néha gyors, néha lassú a folyamat, de amint elkezdődött, már nem áll meg, amíg véget nem ér. 

Nagy lendületet adni a jelenetnek úgy lehet, ha mindenféle magyarázat nélkül indítjuk. A megjegyzések hiánya arra sarkallja az olvasót, hogy tovább haladjon.
Az akció-indítások az olvasó fizikai érzékeire hatnak. Ahhoz, hogy ezt elérjük:

1.   Csapjunk bele a lecsóba: ne csak úgy ímmel-ámmal, hanem egyből. „Józsi leugrott a szikla tetejéről” ahelyett, hogy „Józsi meredten bámulta a vizet, elmerengve, vajon mennyire lesz hideg, amikor beleugrik”

2.   Fogjuk meg az olvasót egy nagy, meglepő történéssel: egy autóbaleset, szívroham vagy utcai verekedés sok lehetőséget rejt magában.

3.  A cselekmény legyen hiteles a karakterek szempontjából: a szégyellős, visszahúzódó karakter ne legyen hirtelen gátlásoktól mentes.

4.  A szereplőink cselekedjenek először, gondolkozni ráérnek utána is: ne kezdjenek el a karakterek agyalni a cselekvés kellős közepén. Jöjjön először az akció: „Elizabeth arcul csapta a herceget. Ahogy a férfi arca vörösre váltott, rátört a rettegés. Mit tettem? – gondolta magában.”

Narratív nyitások
Az írók gyakran próbálják meg az elbeszélést, magyarázatot a jelenet elejébe foglalni, mert azt hiszik, hogy az olvasónak nem lesz türelme kivárni, amíg minden kiderül a cselekményből és a párbeszédekből. Ha túlzásba visszük, akkor zavaró lesz és eltereli a figyelmet, akár a hosszas kommentárok egy mozifilmben.
Kis adagban azonban működőképes, amennyiben nem vonja el az olvasó figyelmét túl sokáig. A legszerencsésebb így alkalmazni őket:

5.    Spóroljunk időt egy kis összefoglalóval: Néha a cselekvés túl sok időt és helyet vesz el, és egy jól megírt leíró rész a jelenet elején jobban meg tudja ragadni az olvasót.

6.   Közöljünk nélkülözhetetlen információkat az olvasóval, mielőtt az akció beüt: bizonyos esetekben szükség lehet néhány információ leírására a történés előtt, hogy megalapozza a későbbieket, ami könnyen elvezethet az akcióhoz. „Mire hazaértem, az anyám már halott volt.” „A háború elkezdődött.” „A vihar után a fél várost víz borította.”

7.  Fedjük fel a karakterek gondolatait, melyek nem tudnának megjelenni interakciókban, cselekvésben: kómában fekvők, idős emberek vagy nagyon kis gyerekek nem képesek beszélni, ezért a jelenetnek narrációval kell kezdődnie.

Helyszín leírások indításként:
Néha a helyszín részletei olyan fontosak a történethez, vagy a karakter fejlődéséhez, hogy helyénvaló látványelemekkel kezdeni. Ezek általában egzotikus, nem hétköznapi helyszínek. Az olvasónak látnia kell ahhoz, hogy bele tudja képzelni magát.

8.    Ragadjuk meg a figyelmet a speciális látvánnyal: ha a szereplő egy lakatlan szigeten tengődik, az olvasónak ismernie kell a hely adottságait. Van ott gyümölcs? Ivóvíz? Milyen színű a homok?

9.   Használjunk tájleírást a jelenet hangulatának megteremtéséhez: például ha a jelenet a dzsungelben játszódik, ahol a szereplőre veszély vár, a leírásra használhatunk sötét, titokzatos, félelmetes környezetet sejtető szavakat.

10.  Reflektáljunk a szereplők érzéseire a leírás közben: mondjuk van egy szomorú karakter, aki a környéken sétál. A leírásban lehetnek düledező házak, állhat egy korhadó fa az elhagyatott udvarban, stb.

A jelenetek nyitása felett gyakran elsiklunk, mert rövidek, és hajlamosak vagyunk azt gondolni, ez nem is olyan fontos.
De szánjuk rá az időt minden jelenet indítására! Ez a meghívó az olvasó felé, ezzel próbáljuk rávenni, hogy olvassa el a történetet, ezért igyekezzünk olyan vonzóvá, csábítóvá tenni, amennyire csak tudjuk.

Credit: http://www.writersdigest.com/whats-new/10-ways-to-launch-strong-scenes
Az eredeti cikkből a kivonatot készítette: Bényei Nikolett
A szöveget gondozta: Anne Caroline Oakwood