
Komolyan meglepődött a válaszon, és
utána én is meghökkentem, amikor kiderült, hogy valójában regényt írt, de nemlétező dráma műfajba sorolta be, hiszen, ha a filmeknél van ilyen
kategória, akkor bizonyára a könyveknél is. Az amatőr írócsoport is,
ahová tartozott, ezt a fogalmat használta rá.
Mostanság egyre több fiatal szóhasználatában megjelent a "dráma" szó. Ha írást küldünk egy kiadóba, kerüljük ezt a kifejezést, mert a szerkesztők jobb esetben nem értik, rosszabb esetben komoly műveletlenségnek tartják.
Egy másik érdekes dolog a műfaj szó, ennek is viszontagságos élete van...
Egy kicsit elevenítsük fel a kezdeti jelentéseket, hátha sikerül közös nyelvet beszélni a szerkesztőkkel:
Vannak a műnemek: epika, líra, dráma.
A műnemeken belüli kategóriák a műfajok. Minket most csak az epika érdekel, ahol terjedelem alapján kis-, közép- és nagyepikai műfajokra szeletelhetjük az irodalmat.
Nagyepikai műfajok: regény, eposz, elbeszélő költemény
Középepikai műfajok: kisregény
Kisepikai műfajok: novella, elbeszélés, verses kisepika
Vagyis olyan, hogy fantasy műfajú
regény elméletileg nem létezik, és itt eljutunk a klasszikus
nyelvészeti vitákhoz, hogy amit fél ország más értelemben használ, az
vajon helyes-e, ha nem így tanítják. Ilyen mélységekbe azonban ne
menjünk bele, pusztán érdemes tudni, hogy lapul itt némi fogalmi zavar,
és nem kioktat a szerkesztő, ha ösztönösen javítja.
A kiadók általában megkérdezik, hogy milyen regényt írtunk, és ilyenkor nem bonyolult elméleti besorolásokat várnak, hogy poszt-apokaliptikus clockpunk, hanem mezei egyszerűséggel a korosztályra gondolnak, és arra a nagy tematikai gyűjtőre, ami alapján a regényt egy terjesztő webboltjába el lehet juttatni.
Ha felnőtteknek szóló regényt írtunk és bizonytalanok vagyunk, akkor
nyugodtan induljunk ki saját magunkból, adjuk meg a nemünket és korunkat, ez az esetek 80%-ban általában
igaz. Mindkét nemet kevés író tudja megszólítani, egyszerűen azért, mert a
megírás módja is kissé más, nem csak a témaválasztás. De ez nem is baj.
A zsánerek miatt sem érdemes túl sok álmatlan percet eltölteni, a szerkesztők nem pontos szakkifejezéseket várnak. Ha megnézünk pár nagy könyves webboltot, máris egyértelműbb a helyzet, ezek a leggyakoribb címkék: krimi, fantasy, sci-fi, romantikus, kalandregény, thriller/horror, humoros, történelmi, szépirodalmi regény. Egy ideje megjelentek új csoportosítások is: háborús, misztikus-romantikus, erotikus, szórakoztató, családregény.
Persze, nem baj, ha az író pontosan
tudja, hogy adott zsáneren belül milyen alzsánerbe tartozik a műve,
mondjuk ismer olyan szavakat, hogy chick lit, vagy esetleg urban
fantasy, de csak akkor érdemes használni a kifejezést, ha jól
használjuk.
A legtöbb esetben a cselekmény fő szála
lesz a besorolás alapja, például ha van egy kis krimi egy szerelmi
történetben, de a fő terjedelmet a kapcsolati dolgok foglalják el, az
attól még romantikus könyv marad.
(Varga Bea)